Online vindbaarheid

Met online vindbaarheid wordt bedoeld dat de zoekmachines jouw website nomineren en hoog in de ranking plaatsen als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. En hoe hoger je komt, hoe groter de kans dat er iemand op je website klikt.

Zoekmachines gebruiken algoritmen om websites te vinden en te rangschikken. Door op deze algoritmen in te spelen verbetert je online vindbaarheid. Want als jij een bloemenwinkel in Maastricht hebt en er wordt een zoekterm ‘bloemenwinkel Maastricht’ ingetypt, dan wil jij natuurlijk op de eerste plaats komen te staan.

Online vindbaarheid wordt door middel van SEO methoden verbeterd. Hieronder een aantal tips die jou online vindbaarheid verbeteren!

1 – Zoekwoorden

Zoekwoorden die specifiek zijn en uit meerdere woorden bestaan, zijn vaak het meest interessant. Dit noemen we longtail zoekwoorden.

Doen we zoekwoordenonderzoek voor onze yogaschool in Amsterdam, dan zouden we deze 2 zoekwoorden kunnen tegenkomen:

Het algemene zoekwoord ‘yoga’ lijkt op het eerste oog erg interessant. Er zoeken maar liefst 22.000 mensen per maand op in Google (kolom ‘Search’).

Maar kijken we naar de kolom KD (Keyword Difficulty), dan wordt het al een heel ander verhaal.

De KD-score geeft aan hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord in Google. Een score van 40 is relatief hoog. Dit betekent dat er veel concurrentie op het zoekwoord zit en dat het erg moeilijk zal zijn om hoog te scoren in Google.

Het longtail zoekwoord ‘yogaschool Amsterdam Noord’ is een stuk minder populair. Er zoeken elke maand 50 mensen op in Google. Maar de Keyword Difficulty is ook een stuk lager. Een KD-score van 13 betekent dat er weinig concurrentie op dit zoekwoord zit. We zouden dus relatief makkelijk hoog kunnen komen in Google.

2 – Optimaliseer je teksten

De teksten van je website vormen een niet te onderschatten onderdeel van je site. Een tekst die is geoptimaliseerd voor SEO, is een tekst die op het zoekproces of de vraag van de zoekende is afgestemd. Zo dien je er voor te zorgen dat de teksten op je websites (combinaties) van relevante zoekwoorden bevat.

Tevens dien je teksten zó te presenteren dat deze gemakkelijk scanbaar zijn door gebruikers, middels de juiste typografie, heading en ordening. Een Google gebruiker is meestal behoorlijk vluchtig en wil binnen enkele seconden zien of zijn of haar vraag op de specifieke site wordt beantwoord.

3 – Gebruik de juiste kopteksten

De Google crawler (Googlebot) controleert HTML headertags (H1, H2, H3, enz. Denk aan Word: Kop 1, Kop 2 enz.) om de relevantie van de content van je site te bepalen. Over het algemeen is de best practice om één H1 tag per bericht of pagina te hebben en daaronder meerdere H2’s en H3’s.

Zie dit als een hiërarchie van hoe belangrijk een header is. De H1 tag is je meest cruciale header en moet je focuszoekwoord bevatten. Extra headers kunnen ook je zoekwoord of long-tail varianten ervan bevatten.

Maak echter geen misbruik van headers. Deze moeten alleen worden gebruikt om je content op te splitsen om het voor bezoekers makkelijker te maken om te lezen, niet als een middel om zoekwoorden op prominente plaatsen op je pagina’s te proppen.

4 – Let op het aantal woorden

Het oude gezegde “Content is King” is nog steeds springlevend in 2022. Zowel Google als je bezoekers houden van content van hoge kwaliteit. Het is ook veel beter om content tussen de 1000 en 2000 worden te publiceren dan om kortere stukken te plaatsen.

Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als je een nieuwssite beheert, kan dit het tegenovergestelde zijn, omdat je snel content wilt publiceren om ervoor te zorgen dat men op de hoogte blijft van relevante gebeurtenissen.

Leuk artikel? Deel het!
Facebook
LinkedIn
WhatsApp