Call-to-Action

Letterlijk vertaald naar het Nederlands: oproep tot actie. Call-to-Action is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een whitepaper. In nagenoeg alle gevallen zijn call-to-actions verweven in links, buttons of formulieren. De Call-to-Action is namelijk erg belangrijk. Het is dé manier om klanten te krijgen. Met deze 5 praktische tips maak je doeltreffende CtA’s waarmee je méér klanten gaat aantrekken.

Contrast

Zorg door middel van kleur dat je CTA button contrasteert met de achtergrond, waardoor deze goed opvalt. Zorg er ook voor dat de kleur van je button contrasteert met de kleuren van je huisstijl. Misschien heb je bijvoorbeeld al gezien dat de kleuren van deze pagina groen en blauw zijn en de CTA buttons oranje. Gebruik ook veel witruimte om je knop. Hierdoor vallen ze nog meer op.

Gebruik teksten die oproepen tot actie

‘Verzend’ roept natuurlijk op tot actie als iemand jouw contact formulier heeft ingevuld, maar een button met de tekst ‘Vraag een gratis offerte aan’ klinkt toch beter. Je stelt je bezoeker daarmee gerust. Als hij op de knop klikt gebeurt er immers niets engs.

Strategische plek

Zorg dat de CTA buttons op strategische plekken op de diverse pagina staan. Bepaal daarom op iedere pagina waar jouw bezoeker genoeg informatie heeft ontvangen om tot actie over te gaan. Dit kan op meerdere plekken zijn. Het belangrijkste is dat je het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk maakt om te bestellen of in contact met je bedrijf te komen.

Een knop is een knop

Zorg dat de knop interactief is. Om dit punt helder samen te vatten: zorg ervoor dat je gewenste call-to-action opvalt op je pagina middels een gekleurde knop die bijvoorbeeld licht van kleur verandert op het moment dat je erop klikt. Geef hem een schaduw, randje, een hover effect of een 3D look, zodat je bezoeker echt het gevoel heeft dat hij ergens op klikt. Vergeet ook zeer zeker niet een terugkoppeling te geven aan je bezoeker op het moment dat hij/zij informatie heeft achtergelaten.

Creëer een gevoel van urgentie

De meeste mensen zijn bang de boot te missen. Daarom kan het interessant zijn om een urgentie aan je CTA button te hangen. Zo kun je de tekst ‘Vraag nu een offerte aan voordat het te laat is’ gebruiken of er daadwerkelijk een deadline aan hangen; ‘Bestel voor 1 mei en ontvang een GRATIS SSL-certificaat’. Door woorden als ‘direct’, ‘meteen’ en ‘nu’ is men sneller geneigd om te klikken.

 

Mocht je naar aanleiding van deze blog interesse hebben om een keer, geheel vrijblijvend, een gesprek met ons aan te gaan? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Ook wij willen jou aanzetten tot actie…

Leuk artikel? Deel het!
Facebook
LinkedIn
WhatsApp