Leuk artikel? Deel het!
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Het is niet alleen vervelend voor je bezoekers, maar ook nog eens slecht voor je bedrijfsuitstraling. Als klap op de vuurpijl straft Google je nog eens met een lagere ranking. Dat wil je natuurlijk uit alle macht voorkomen. In dit artikel de 5 meest gemaakte fouten in websites.
Het belang van een responsive website was nog nooit zo groot. Vanaf augustus 2022 is 62,06% van al het websiteverkeer afkomstig van mensen die mobiele apparaten gebruiken. Daarom is het uitermate belangrijk deze goed op orde te hebben.
Eén website voor alle devices werkt niet. Waarom niet? Omdat het formaat van een desktop niet te vergelijken is met die van een telefoon of tablet. Daarnaast heb je binnen deze 3 categorieën ook nog eens verschillende formaten.
Het resultaat hiervan? Een slechte uitstraling. Een slechte bezoekerservaring. Een lage ranking. Oftewel, alles wat je nu juist niet wilt. Hieronder staan een aantal oplossingen die je kunt toe passen op je eigen website.
Stap 1: Kies het goede CMS (Content Management Systeem). Bij WellesWeb gebruiken we WordPress
Stap 2: Maak wireframes/designs. Zorg dat je een simpele layout maakt van je website. Deze kun je heel simpel tekenen op pen of papier, of echt gaan designen met programma’s zoals Adobe XD of Figma.
Stap 3: Bouwen maar! Bouw je eigen website of laat deze maken door de professionals. Als vervolg hierop is het van belang dat je feedback vraagt van een (of meerdere) professionals.
Sommige organisaties laten gewoon een website bouwen puur omdat iedereen tegenwoordig een website heeft. Jammer natuurlijk. Zij denken dus niet na waarom een bedrijf tegenwoordig een website heeft. Het (laten) maken en onderhouden van een website kost tijd en geld en moet jouw daarom ook wat opleveren. Wanneer je geen duidelijke doelen hebt, zal jouw website hoogstens als online visitekaartje dienen en je weinig concreets opleveren.
Als je wilt dat je website ook echt bijdraagt aan het succes van jouw onderneming? Bepaal welke doelen je met jouw website wilt nastreven. Bijvoorbeeld; het duidelijk informeren van de klant, het vergroten van je naamsbekendheid of je product duidelijk presenteren.
Een duidelijke call-to-action is belangrijk voor iedere website. Het stuurt bezoekers naar de goede plekken, converteert koude contacten naar geïnteresseerde leads én verbetert de bezoekerservaring op de website. Binnen de call-to-action wereld hebben we drie verschillende kampen.
Nog steeds zijn er bedrijven die géén call-to-action hebben. Dit is een grote fout. Een groot deel van de websitebezoekers scrolt niet op een website. Zij zijn dus puur afhankelijk van de informatie die in de opening wordt weergegeven. Daarom zijn goede teksten met een passende call-to-action belangrijk om de aandacht te trekken.
Waarschijnlijk ken je ze wel. Websites die in hun opening 10 verschillende knoppen laten zien. Allemaal naar een totaal ander onderwerp. Dit zijn simpelweg veel te veel call-to-actions. Het is chaotisch, onprofessioneel en onduidelijk. Het schrikt de bezoekers af.
Als we tussen de twee hierboven gaan zitten, komen we uit op de perfecte tussenweg. Je werkt in de opening met maximaal twee call-to-actions die bezoekers naar de goede plek op de website leiden. Zo geven we bezoekers een betere ervaring. Maar nog belangrijker: krijg jij een hogere conversie op je website.
Als iemand jou in één keer 20 vragen stelt, wat doe je dan? Waarschijnlijk kijk je die persoon raar aan en gelijk heb je. Maar waarom zou je dit op je website dan wel doen? Je geeft jouw websitebezoekers in één keer zoveel informatie, dat zij door de bomen het bos niet meer zien.
Zorg er dus voor dat de informatie verspreid wordt over de website. Laat de belangrijkste dingen zien, maar geef bezoekers vervolgens zelf de optie om verder te navigeren. Zo breng je niet alleen structuur in je website, maar houd je het overzichtelijk en zal de conversie verhogen. Om deze fout te herstellen heb een aantal tips voor je uitgewerkt.
Tip 1: interne linkbuilding
Zorg ervoor dat bezoekers binnen de website goed kunnen navigeren. Dit doe je door interne links. Dit zijn links naar andere plekken binnen jouw eigen website.
Tip 2: werk met tabbladen of pop-ups
Door met tabbladen en pop-ups te werken blijft de website duidelijk en overzichtelijk. Iedereen die verder wil lezen kan met één klik gebruik maken van de tabbladen en pop-ups.
Tip 3: maak een duidelijke menubalk
Niemand zit te wachten op een menubalk van 20 koppen. Houdt het strak en overzichtelijk.
Tip 4: sluit af met een overzichtelijke footer
De footer is de perfecte plek om extra navigatie en contactgegevens te plaatsen. Dit is ook de plek waar mensen naar deze gegevens zoeken.
Je wilt een mooie website, die er professioneel uitziet en past bij jouw bedrijf. Het design van je website is belangrijk, maar dient ondergeschikt te zijn aan de inhoud, de navigatie en de bediening.
Een mooi design zorgt voor een goede uitstraling. Het design mag de inhoud van de website echter niet in de weg staan. Ook mag een ‘hip’ design de website niet onnodig ingewikkeld maken. Het is belangrijker dat je website gebruiksvriendelijk en klantgericht is. Een té creatieve website, die er helemaal anders uitziet dan jouw klant is gewend, is dus niet aan te raden. De tip luidt dan ook: focus je op inhoud, klantgerichtheid en gebruikersgemak en maak de navigatie zo eenvoudig mogelijk.
Herken je een aantal van deze fouten in jouw website? Laat het WellesWeb weten, of plan direct een kennismakingsgesprek in!